clear clear clear clear clear clear clear
Joost Maréchal
Home
line
Joost Maréchal
   > Keramist
   > Glazenier
   > Kunstschilder

line
Portfolio
   > Keramiek
   > Glasramen
   > Schilderijen
line
Het atelier
line
Handtekeningen &
merken

line
Biografie
line
Tentoonstellingen
line
Links
line
 
 
  Handtekeningen en merken

In de Brugse jaren signeert de debuterende kunstenaar Joost Maréchal zijn werk vaak voluit met de vermelding van Brugge en het jaar. Hier is een kunstenaar aan het werk die zich nog moet waarmaken.

Minder opvallend zijn de initialen JM die hij toepast in boekillustraties en andere toegepaste grafiek zoals ex-librissen en gelegenheidsgrafiek. Omstreeks 1940-1941 gebruikt hij een reliëfstempel ‘Joost Maréchal Brugge’ voor zijn keramiek.

Bij de start van het atelier in Eeklo in juni 1946 lijkt hij twee signaturen toe te passen. Enerzijds hanteert hij de bedrijfsnaam Kerammar (Keramiek Maréchal). Schoonvader Vincent Arthur Welvaert suggereert deze alternatieve signatuur. Ze is waarschijnlijk gebruikt omstreeks 1946-1947 aangezien ze onder meer voorkomt op gegoten keramische voorwerpen waarvan de gietmallen in juni-september 1946 zijn gemaakt.

Anderzijds signeert hij net als in Brugge zijn keramisch werk met zijn volledige naam gevolgd door ‘Eekloo’. Deze keramieksignatuur bestaat zowel in geschilderde, ingekraste als gestempelde versie.

Eens zijn reputatie gevestigd, laat hij de vermelding ‘Eeklo’ achterwege. Hij heeft de keuze uit twee smalle holreliëfstempels ‘Joost MARECHAL’ of ‘JOOST MARECHAL’. Gelijktijdig signeert hij met zijn volledige naam.

Vanaf 1954 hanteert hij naast de reliëfstempel met de volledige naam op eenzelfde stuk ook een geschilderd monogram JM waarbij de beide letters vervlochten zijn. Ten laatste in 1956 ontwerpt hij voor de keramiek de monogramstempel ‘JM’. In een overgangsfase zijn de keramiekstukken voorzien van een naamstempel op de onderzijde van de bodem en een monogramstempel aan de onderzijde van de wand. Weldra kiest hij voor de sierobjecten uitsluitend de monogramstempel. Voor servieswerk blijft hij de naamstempels hanteren, mogelijk omdat de monogramstempel te groot is voor het merken van een koffiekop of suikerpot.

Het laatste keramisch werk (ca. 1967-1970) voorziet Joost Maréchal niet zelden van een signatuur in zwarte viltstift op de onderzijde van het object. Waarschijnlijk wensen de kopers een voluit gesigneerd stuk aan te kopen.

Tot vandaag is de monogramstempel uit 1955-1956 onvoldoende bekend bij keramiekliefhebbers die de combinatie van de verbonden letters niet kunnen ontcijferen. Men verwart dit monogram JM al eens met het beeldmerk van het keramiekatelier van de abdij van Maredsous.

Joost Maréchal
Joost Maréchal
Joost Maréchal
Joost Maréchal
Joost Maréchal

Joost Maréchal
Joost Maréchal
Joost Maréchal Joost Maréchal Joost Maréchal
Joost Maréchal
Joost Maréchal